سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میوه دانش، با کردار نیک چیده می شود نه باگفتار نیک . [امام علی علیه السلام]

نشریه بقیه الله


مدّتها بود که این سوال ذهنم را به خود مشغول کرده بود « چرا به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه یوسف می گویند؟ » بسیار شنیده بودم که حضرت ر با لقب یوسف زهرا مخاطب قرار می دهند و یا این بیت شعر را در وصف ایشان می خوانند:
« یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور»
مرتب از خودم می پرسیدم آخر مگر چه شباهتی میان امام زمان ارواحنا فداء با حضرت یوسف وجود دارد که ایشان را یوسف می نامند؟ و آیا از میان پیامبران گذشته حضرت مهدی علیه السلام فقط به حضرت یوسف شبیه هستند؟!
این موضوع را با یکی از دوستانم که در این زمینه اطلاعاتی داشت در میان گذاشتم؛ او به من گفت مگر تو کتاب « کمال الدین و اتمام النعمه» جناب شیخ صدوق رحمة الله علیه را نخوانده ای؟ و بعد شروع کرد از آن کتاب گفتن و اینکه جناب شیخ صدوق در این کتاب به بررسی موضوع غیبت امام زمان علیه السلام پرداخته و این مسأله را برای پیامبران پیشین هم بررسی نموده است و در آنجا نشان داده که امر غیبت چیز جدیدی نبوده و مخصوص امام عصر ارواحنا فداء نمی باشد.
وقتی این مطالب را شنیدم آرامش خاطری پیدا کردم و با خودم گفتم پس اگر غیبت امام زمان علیه السلام موضوع جدیدی نبوده و پیامبران گذشته هم غیبت داشته اند، منطقی به نظر می رسد که ایشان شباهتهای دیگری هم با آن بزرگواران داشته باشند. دوستم ادامه داد و گفت در روایتی امام صادق علیه السلام فرموده اند که :« در صاحب این امر( حضرت مهدی علیه السلام) سنتهایی از پیامبران است؛ سنتی از موسی بن عمران علیه السلام و سنتی از عیسی علیه السلام و سنتی از یوسف علیه السلام و روشی از محمّد صلوات الله علیه و آله . . .»(1) و به من گفت به سوره یوسف در قرآن هم سری بزن. از او خداحافظی کردم . وقتی به خانه رسیدم سراغ قرآن رفتم و سورۀ یوسف را آوردم. در آنجا این آیه را دیدم « یوسف مدتّی طولانی غایب شد تا برادرانش بر او داخل شدند، حضرت آنها را شناخت، امآ آنها او را نشناختند.»(2) این آیه را که خواندم یادم به روایتی افتاد که می گفت:« امام مهدی علیه السلام مدتی طولانی از خلق غایب شدند، در عین آنکه در میان آنها راه می رود و آنان را می شناسد، امّا آنها او را نمی شناسند.» همچنین در آیۀ دیگری آمده بود که « یوسف دچار زندان شد » (3)امام باقر علیه السلام هم در روایتی راجع به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می فرمایند:« امّا سنت از یوسف، زندان و غیبت است.»
راجع به زیبایی حضرت یوسف علیه السلام هم بسیار شنیده بودم و اینکه می گویند یوسف زیباترینِ اهل زمان خود بود؛ حضرت محمّد صلوات الله علیه و آله نیز در بیان شمائل امام زمان عجل الله تعالی فرجه می فرمایند:« مهدی طاووس اهل بهشت است.»(4)
در روایاتی هم آمده بود که خداوند امر یوسف را در یک شب اصلاح فرمود؛ در روایات زمان ظهور حضرت هم آمده است که « یاران مهدی در یک شب از بلاد دورجمع می شوند.»(5)
امر حضرت یوسف علیه السلام از پدرش یعقوب پوشیده بود با وجود نزدیک بودن مسافت بین آن حضرت با پدر و خاندان و پیروانش(6) و حضرت مهدی ارواحنا فداء نیز با وجود نزدیکی به شیعیان از آنها مخفی است، در بین ایشان گردش می کند و در بازارهای آن ها راه می رود و بر بساط آنها پانهد و آنها او را نشناسند تا آنگاه که خدای تعالی به او اذن دهد که خود را به آنها معرفی سازد همانگونه که به یوسف اذن داد.(7)
و بالاخره بعد از مطالعه این آیات و روایات بود که جواب سوال خود را گرفتم ، به امید روزی که خداوند هم به یوسف زهرا روحی و ارواح العالمین له الفداء اذن ظهور داده و حضرتش را پس از سالها از زندان غیبت خلاص نماید.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
1- بحارالانوار / جلد 51 / باب 13 / صفحه 224
2- سوره یوسف / آیه 58
3- همان / آیه 33
4- نجم الثاقب / باب سوم / بیان شمائل و خصائص آن حضرت
5- البته روایتی با همین مضمون از امیرالمؤمنین در کتاب الملاحم و الفتن صفحه 122 نقل شده که حضرت می فرمایند:« گویی آنها را با چشم خود می بینم؛ که همه یک رنگ، و یک قد و جمالشان یکی و جامه شان یکی است. گویی همه یکدل و یک جهت بدنبال گمشده ای می گردند و در حق خود حیران، و در کار خود شتابان هستند، که ناگاه مردی از آخر دیوار کعبه پدیدار می شود که از زیر پرده کعبه بیرون می آید، او از نظر سیما، سیرت، صورت، خلقت و اخلاق شبیه ترینِ مردم به رسول اکرم صلی الله علیه و آله می باشد. از او می پرسند: آیا تو مهدی هستی؟ می فرماید: آری من مهدی هستم. پس همگی با او بیعت می کنند. »
6- در کتاب کمال الدین و اتمام النعمه / جلد 1 / صفحه 288 ضمن حدیثی آمده است که بین یوسف و پدرش 18 روز فاصله بود به خدا سوگند وقتی به یعقوب و فرزندانش مژده رسید، 9 روزه خود را به مصر رسانیدند.
7- کمال الدین / جلد 1 / صفحه 288

نشریه بقیه الله ::: دوشنبه 86/8/28::: ساعت 8:0 صبح


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 4
کل بازدید :25659
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
نشریه بقیه الله
نشریه بقیه الله نشریه ای است که به طور همزمان هم چاپ می شود و هم بر روی این وبلاگ نمایش داده می شود
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<