سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر می خواهید دوستان و برگزیدگان خدا باشید، به آن که به شما بدی می کند، نیکی کنید و از آن که به شما ستم می کند، درگذرید و بر آن که از شما روی می گرداند، سلام کنید . [عیسی علیه السلام]

نشریه بقیه الله


غدیر

چند نکته ی دیگر درباره ی جایگاه مساله مهم امامت در
بیان قرآن کریم و احادیث:

 

نکته 1: یکی از مشهورترین و معتبرترین
براهین حقانیت و امامت علی علیه السلام واقعه ی غدیر است که پیامبر گرامی صلی الله
علیه و آله و سلم پس از ادای مراسم حج در سفر تاریخی حَجَّةُالوداع علی علیه
السلام را روی دست قرار داده و معرفی فرمودند، آیه کریمه ی زیر در این باره نازل
شده است:

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ
رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ
مِنَ النَّاسِ (1)

«ای پیامبر آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده برسان وگر نه رسالت او
را انجام نداده ای و البته خداوند تو را از گزند مردم نگاه می دارد.»

احادیث متواتر واقعه ی غدیر بیانگر اهمیت فوق العاده و اصالت اعتقادی آن
است به علاوهنکات برجسته ی آن:

(1)اعلان حَجَةُالوداع و آخرین سال عمر پیامبر صلی الله علیه
و آله و سلم

(2)دعوت از مسلمانان در مدینه و تمام مناطق مسلمان
نشین برای انجام حج

(3)حرکت جمعیت 120 هزار نفری از مدینه و
اطراف به سوی حج

(4)احضار علی علیه السلام و همراهان از یَمَن برای شرکت در
مراسم
َجَةُالوداع

(5)ایراد خطبه در منا و مسجد خیف و آماده سازی مردم
برای غدیر خم

(6)اقامت در کنار جاده و بازگرداند پیش روندگان و
توقف پس آمدگان

(7)توقف سه روزه در غدیر خم از دوشنبه تا چهارشنبه(18 تا 20 ذی الحجه)

(8)سخنرانی یک ساعته و تاکید بر امامت و خلافت و
وصایت علی علیه السلام

(9)تبریک خواستن از مردم  به مناسبت مقام امامت علی علیه السلام

(10)بیعت گرفتن با دست و زبان و اقرار گرفتن از
حاضران

(11) بیعت گرفتن از زنان از طریق زدن دست در طشت آب

اینها نشان اهمیت غدیر در معرفی علی علیه السلام به
عنوان امام و خلیفه است.

 

نکته 2: از دیگر پرسش ها این است که
چرا علی علیه السلام برای اثبات خود و اعتراض به غصب خلافت به حدیث غدیر استدلال
نکرده اند:

پاسخ:آن حضرت در موارد متعدد برای اثبات حقانیت خود
و اعتراض به غصب خلافت به این واقعه ی بزرگ در روز غدیر خم استدلال فرموده اند.

به عنوان مثال: - احتجاج علی علیه السلام در روز
رحبه در سال 35 ه.ق(2)

- احتجاج حضرت علی علیه السلام در روز شورا در سال
23 ه.ق(3)

- احتجاج حضرت علی علیه السلام در ایام حکومت خلفای
اول و دوم و سوم(4)

لازم به ذکر است که پیامبر صلی الله علیه و آله و
سلم بارها قبل از غدیر هم این دستور را به مسلمانان داده بودند که بعد از من باید
از علی علیه السلام اطاعت و پیروی کنید و او امام بعد از من و وصی من و برادر و
خلیفه ی من از جانب خداوند بر روی زمین است. به عنوان مثال:

روزی که پیامبر به دستور خداوند ،خویشاوندان نزدیک
خود را دعوت کرد و از آنان خواست که از بین آنها شخصی برخیزد و بعد پیامبر جانشین
آن حضرت باشد و او را یاری کند که در هر 3بار تکرار پیامبر تنها امیر المومنین علی
علیه السلام بود که دعوت ایشان را اجابت کرد و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
هم او را به عنوان جانشین و برادر و خلیفه بعد از خود معرفی کردند و همچنین در
بسیاری از موارد متعدد که بعد از آن روز رخ داد و پیامبر،علی را به عنوان جانشین
معرفی کردند.(5)

 

------------------------------------------------------------------------------------------

(1)سوره مائده / آیه 67

(2)الغدیر/ج1/ص159

(3)الغدیر/ج1

(4)الغدیر/ج1

(5)کسانی که مشتاق دیدن تک تک موارد ذکر شده در مورد
اعلام امامت و خلافت امیر المومنین علی علیه السلام از جانب پیامبر صلی الله علیه
و آله و سلم به کتاب الغدیر ، جلد 1 رجوع کنید.

 

 

نکته 3:پاسخ به یک پرسش:

می پرسند:اگر واقعه غدیر این اندازه در میان شیعه و
سنی مشهور است،پس چرا سنیان،ولایت و امامت علی علیه السلام را نپذیرفته اند؟

پاسخ:اولا-ما نیز از حق جویانِ اهل تسنن این پرسش را
داریم که با وجود این همه براهین و دلایل بر امامت

امیر المومنین علی علیه السلام چگونه است که آنان در
برابر این حق تسلیم نمی شوند؟و چرا با خود حدیث نفس نمی کنند که راه حق را طی کرده
و فرمان خداوند را گردن نهند؟!

ثانیا-این پرسش در مراحل پیش از امامت نیز جاری است
که چرا غیر مسلمانان با وجود این همه دلایل حقانیت اسلام را نپذیرفته اند؟و نیز
چرا منکران خدا با وجود روشن ترین براهین وجود آفریدگار جهان هستی او را نپذیرفته،
منکر شده اند؟پاسخ تمامی این ها این است که:بشر می تواند دچار خودخواهی،تعصب و
رکوردی شده،از دیدن حقایق سرباز زند و به تقلید از آبا و اجداد پرداخته، در راه
هوای نفس گام بردارد.البته پذیرفتن حق هم چندان ساده نیست و التزام به لوازم حق و
مقید بودن به آن در سخن و عمل،بس دشوارتر می باشد:مخصوصا اگر لازمه ی پذیرش حق دست
برداشتن از بسیاری از دلبستگی ها و خواسته ها باشد.

لازم به ذکر است که این دفعه اولی نبود که مسلمانان
فرمان خداوند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را رها کردند،بلکه این کار در
زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز 2 مرتبه اتفاق افتاد.یکبار در
جریان جنگ اُحد که در سوره ی آل عمران آیه ی 153 به آن اشاره شده که در این
جنگ همه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را رها کردند و یا پا به فرار گذاشتند و
تنها امیر المومنین علی علیه السلام بود که از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
دفاع می نمود  در حالی که رسول خدا تکتک
مسلمانان را به اسم صدا می زد و آنها را فرا فرا می خواند و منع از فرار کردن می
نمود.و دیگری در روز جمعه به هنگام ادای نماز جمعه بود که یک کاروان تجاری آمد و
همه در حالی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مشغول سخنرانی بودند، او را رها
کردند و دنبال خرید و فروش رفتند و تنها علی علیه السلام بود که باقی ماند و به
این مطلب در سوره جمعه آیه 11 اشاره شده اشت.

یکی از امتیازات اسلام بر سایر ادیان الهی سئله
خاتمیت آن است.بنابراین گذشته از محتوا و متن،بایستی این دین تا قیام قیامت باقی
بماند.پس وظیفه ی هر مسلمان اطاعت کردن از امر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
می باشد.ایشان در خطابه ای که در روز غدیر بیان فرمودند،ذکر کردهاند که پس بر هر مسلمان
واجب است که این سخنان مرا به دیگران برساند و پدری برای فرزندش این مسئله را بیان
کند و این کار باید تا روز قیامت انجام شود.

پس ما هم به حسب وظیفه و دستور پیامبر صلی الله علیه
و آله و سلم این کار را انجام داده و در آینده متن خطابه را به صورت کامل ذکر می
کنیم.



نشریه بقیه الله ::: شنبه 86/9/17::: ساعت 12:0 صبح


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 16
کل بازدید :25634
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
نشریه بقیه الله
نشریه بقیه الله نشریه ای است که به طور همزمان هم چاپ می شود و هم بر روی این وبلاگ نمایش داده می شود
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<